Mürakaart

Välisõhu strateegiline mürakaart – kaart, mille abil antakse üldhinnang teatud piirkonna erinevate müraallikate tekitatud müratasemete kohta või antakse üldprognoos selle piirkonna müratasemete kohta;

Müra kaardistamine – müraindikaatorite abil olemasolevate ja prognoositavate müraolukordade kohta andmete esitamine, kus on märgitud kõik asjakohaste müratasemete ületamised ning müra mõju piirkonnas müraindikaatorite arvsuuruste järgi kindlaksmääratud müravahemikes asuvate elanike arv, hoonete arv, nende ehituste eripära jne.

Välisõhu strateegilise mürakaardi koostamisel ja selle kontrollimisel kohaldatakse pikaajalisi müraindikaatoreid Lden ja Lnight, mille arvsuurused määratakse arvutusmeetodi abil ning kasutades vajalike andmete saamiseks mürataseme mõõtmist.

Mürakaartide koostamisel võetakse päeva algusajaks kell 7.00. Päevaaeg on 12 tundi kella 7.00–19.00-ni, õhtuaeg 4 tundi kella 19.00–23.00-ni ja ööaeg 8 tundi kella 23.00–7.00-ni.

Linna mürakaart:

Linna mürakaart

Mürakaart sageduste kaupa:

Mürakaart sageduste kaupa

Müra strateegiline kaardistamine

Strateegiliste mürakaartide koostamise esimeses etapis pidid mürakaardid koostama:

  • tiheasustusega piirkonna kohaliku omavalitsuse organ, kelle haldusterritooriumil elab vähemalt 250 000 elanikku;
  • omanik, kelle maanteed kasutab üle kuue miljoni sõiduki aastas;
  • omanik, kelle raudteed kasutab üle 60 000 raudteeveeremi aastas;
  • omanik, kelle lennuväljal toimub üle 50 000 õhkutõusmise või maandumise aastas, välja arvatud kergelennukite kasutamine koolituse eesmärgil.

Teises etapis peavad koostama strateegilised mürakaardid:

  • tiheasustusega piirkonna kohaliku omavalitsuse organid, kelle haldusterritooriumil elab vähemalt 100 000 elanikku;
  • omanik, kelle maanteed kasutab üle kolme miljoni sõiduki aastas;
  • omanik, kelle raudteed kasutab üle 30 000 raudteeveeremi aastas.

Vastavalt sotsiaalministri 29. juuni 2005. a määruse nr 87 “Välisõhu strateegilise mürakaardi ja välisõhus leviva müra vähendamise tegevuskava sisule esitatavad miinimumnõuded“ paragrahvi 9 lõikele 5 peab linna mürakaart kirjeldama müraolukorda vähemalt alljärgnevatest müraallikatest:

  • maanteeliiklus;
  • raudteeliiklus;
  • lennuväli;
  • tööstusettevõtted;
  • sadamad.

Välisõhu strateegilisel mürakaardil esitatakse järgmised andmed:

  • müraindikaatori abil kirjeldatud olemasolev, eelmine või prognoositav tulevane müraolukord;
  • piirtasemete ületamine;
  • teatava piirkonna elamute, koolide ja haiglate hinnanguline arv, mis on müraindikaatori eripiirtasemete alas;
  • müraga kokkupuutuvate inimeste hinnanguline arv.

Välisõhu strateegilise mürakaardi koostamisel ja kontrollimisel kohaldatakse pikaajalisi

müraindikaatoreid Lden ja Lnight, mille arvsuurused määratakse arvutusmeetodi abil.

Määratavad müraindikaatorid on :

Päeva-õhtu-öömüraindikaator Lden, väljendatakse detsibellides (dB) ja määratakse kindlaks valemi abil:

Müraindikaatori määramise valem

 

kus:

  • päeva-õhtu-öömüraindikaator ehk Lden – aasta kõikide päeva-, õhtu- ja ööaja helirõhutasemete arvsuuruste alusel kindlaks määratud A-korrigeeritud pikaajaline keskmine helirõhutase, mis on müra üldise häirivuse indikaator;
  • päevamüraindikaator ehk Lday – aasta kõikide päevaaegade alusel kindlaks määratud A-korrigeeritud pikaajaline keskmine helirõhutase, mis iseloomustab müra häirivat mõju päeval kohaliku aja järgi kell 7.00–19.00;
  • õhtumüraindikaator ehk Levening – aasta kõikide õhtuaegade alusel kindlaks määratud A-korrigeeritud pikaajaline keskmine helirõhutase, mis iseloomustab müra häirivat mõju õhtusel ajal kohaliku aja järgi kell 19.00–23.00
  • öömüraindikaator ehk Lnight– aasta kõikide ööaegade alusel kindlaks määratud A-korrigeeritud pikaajaline keskmine helirõhutase, mis on unerahu rikkuva müra indikaator ja iseloomustab unerahu rikkumist öösel kohaliku aja järgi kell 23.00–7.00

Lden määramisel rakendatakse õhtusele mürale parandustegurit +5 dB ja öisele mürale +10 dB võimaldamaks ööpäevase üldise müra häirivuse määramisel täpsemalt võrrelda õhtusel ja öisel ajal esineva müra suuremat kahjulikku mõju võrreldes päevase ajaga.

Viimati uuendatud 09.07.2021